8.12.2012

Samettinen maa-artisokkakeitto

Maa-artisokka on kylmän ajan herkku. Niin pehmeän ja hienostuneen makuista muuta juuresta ei ole. Olen tehnyt oman keittoni Pekka Terävän keittokirjan ohjeella jo useita vuosia. Uskoisin, että tämän reseptin yksi salaisuus on hapan omena. No toki keittiömestarin ohjeessa on aivan valtavasti voita ja kermaa. Minä olen kyllä tyytynyt puoleen ohjeen määristä.

1 kg maa-artisokkia
2 keltasipulia
2 valkosipulinkynttä
1 omena (hapan)
200 g voita (jota olen laittanut alle puolet)
5 dl kasvislientä
6 dl kuohukermaa (jota olen laittanut vähemmän ja ruokakermaa)
suolaa ja valkopippuria

1. Kuori maa-artisokat, sipulit, valkosipulinkynnet ja omena. Hienonna sipulit ja kuutio omena.
2. Kuullota aineksia kattilassa voissa noin 15 minuuttia miedolla lämmöllä.
3. Lisää joukkoon kasvisliemi ja kerma. Keitä keittoa hiljalleen, kunnes artisokat ovat kypsiä.
4. Soseuta keitto. Mausta suolalla ja valkopippurilla.
Lorautin pinnalle pistaasiöljyä. Mutta toimii ilmankin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti